Forskning

Forskning visar att vi kan få eleverna att lyckas genom att: utgå ifrån elevernas behov, skapa värde för eleverna, anpassa ledarskapet, motivera eleverna och förbättra för eleverna.

Behovsdrivet förhållningssätt

Att vi har ett behovsdrivet arbetssätt syns genom att vi:

  • Har elevernas upplevelse i fokus
  • Känner till, förstår och tar hänsyn till elevernas behov, förutsättningar, erfarenheter och tänkande
  • Har en regelbunden dialog om elevernas behov

Värdeskapande arbetssätt

Att vi har skapar värde för eleverna syns genom att vi:

  • Arbetar utifrån en helhetssyn
  • Samverkar
  • Har värdeskapande arbetssätt

Framgångsrikt ledarskap

Att vi leder och utvecklar en god miljö för elevernas utveckling syns genom att vi:

  • Skapar goda relationer
  • Väljer och anpassar arbetsformer och arbetssätt
  • Förebygger genom tydliga förväntningar och ramar
  • Aktiverar eleverna
  • Stödjer beteenden som bidrar till en positiv klassrumsmiljö
  • Utvärderar vårt ledarskap

Motivation

Att vi är motiverade och fortsätter göra vårt bästa varje dag syns genom att vi ser till att det finns utrymme för:

  • Självstyre
  • Mening
  • Mästerskap

Förbättringsarbete

Vi kan få igång förbättringsarbetet och öka förbättringstakten genom att:

  • Ha en kultur som fokuserar på att förbättra
  • Ha strukturer som stödjer
  • Arbeta systematiskt