Om boken

Boken vänder sig till lärare, specialpedagoger och rektorer i grundskolan samt till alla som är intresserade av skolutveckling och elevers lärande. Den  baseras på forskning och visa hur skolutveckling kan uppnås framgångsrikt med inkluderande lärmiljöer där alla elever ges lika möjligheter till framgång.

Kapitelöversikt:

  • Inledning: Vad kännetecknar de verksamheter i Sverige som fungerar bäst?

  • Behovsdrivet förhållningssätt: Fokusera på elevernas faktiska behov.

  • Värdeskapande arbetssätt: Ha helhetssyn och samverka, låt eleverna vara delaktiga.

  • Framgångsrikt ledarskap: Bygg relationer, anpassa undervisningen och utvärdera ditt ledarskap. 

  • Motivation: Stärk elevernas vilja att lära och förstå varför det är viktigt. 

  • Förbättringsarbete: Våga testa nya sätt att arbeta – även små förändringar kan göra stor skillnad.


Den här boken betonar vikten av reflektion. Genom att reflektera kan läsaren öka förståelsen för sina tankar, handlingar och deras konsekvenser. Reflektion bidrar till att vi tar genomtänkta beslut och öppnar upp för lärande och personlig utveckling. Det hjälper oss att vara mer lyhörda för elevernas behov, förbättrar vårt ledarskap och rustar oss med verktyg för att anpassa undervisningen på ett sätt som verkligen gör skillnad.